دنياي صنعتي دنياي صنعتي .

دنياي صنعتي

اهميت استفاده از چاه ارت در ساختمان چيست؟

امروزه يكي از قوانين بسيار مهم كه براي حفاظت و ايمني ساختمان‌هاي مختلف وضع شده است، استفاده از چاه ارت، سيستم ارتينگ يا سيستم اتصال به زمين در ساختمان است كه براي تهيه آن نياز به خريد و اطلاع از قيمت لوازم چاه ارت مانند: صفحه ارت اتمايز، ميله، بنتونيت، كلمپ، سيم مسي، شينه، جعبه تست و دستگاه جوش كدولد داريد.
به طور كلي مي‌توان گفت استفاده از اين سيستم ارتينگ يا سيستم اتصال به زمين علاوه بر كمك به حفظ ايمني ساختمان، سلامت افراد داخل ساختمان را هم تامين مي‌كند. عملكرد درست اين سيستم در ساختمان در گرو اجراي اصولي چاه ارت و خريد لوازم چاه ارت با كيفيت مناسب است.
اهميت استفاده از چاه ارت در ساختمان چيست؟
زماني كه از تجهيزات چاه ارت در داخل يك ساختمان استفاده مي‌شود، علاوه بر جلوگيري از خطر برق گرفتگي افراد، اين سيستم جريان‌هاي الكتريكي ناخواسته كه در تجهيزات مختلف برقي توليد مي‌شوند را با ايمن‌ترين روش ممكن به زمين منتقل مي‌كند.

اين كار علاوه بر حفظ جان افراد، از خراب شدن دستگاه‌ها و تجهيزات برقي نيز جلوگيري مي‌كند كه در نتيجه به افزايش طول عمر اين تجهيزات برقي كمك مي‌كند.

در يك توضيح كلي مي‌توان گفت از سيستم ارتينگ به دلايل زير استفاده مي‌شود:

حفظ جان افراد
حفاظت از وسايل و تجهيزات برقي
حذف ولتاژ‌هاي بي مورد برق
جلوگيري از ولتاژ ناخواسته و صاعقه
جلوگيري از افزايش الكتريسيته ساكن
جلوگيري از ايجاد حريق
يكنواخت كردن ولتاژ جريان الكتريكي موجود در ساختمان
مراحل احداث چاه ارت:
ابتدا با توجه به مساحت ساختمان، چاه عميق يا سطحي را حفر كنيد.
بعد از حفر چاه محلول آب و نمك را به مقدار 20 ليتر تهيه كنيد و در كف چاه
بريزيد.
به مدت بيست و چهار ساعت صبر كنيد تا اين محلول كاملاً خشك بشود.
بعد از خشك شدن محلول تقريبا 20 سانتي متر از كف چاه را با خاك رس بپوشانيد.
پودر بنتونيت را با آب مخلوط كرده و به مقداري كه 20 سانتي متر از چاه را پر كند بر روي خاك رس بريزيد.
در ادامه دو سيم مسي را كه به دكل و شينه متصل شده‌اند را به صفحه يا ميله ارت جوش دهيد.
صفحه يا ميله مسي را به صورت عمودي در مركز چاه قرار دهيد.
با استفاده از محلول پودر بنتونيت اطراف صفحه يا ميله مسي را بپوشانيد به گونه‌اي كه تا 30 سانتي متر بالاتر از سطح آنها گرفته شود.
براي حفظ رطوبت چاه يك لوله پوليكا سوراخ شده را به صورت مورب درون چاه قرار دهيد و داخل اين لوله را به مقداري كه 50 سانتي متر از آن پرشود شن بريزيد.
مجددا از محلول بنتونيت استفاده كرده و تا 20 سانتي متر بالاتر از لوله را با آن بپوشانيد.
در آخر ابتدا 10 سانتي متر از چاه را با مخلوط خاك و شن بپوشانيد و 10 سانتي متر ديگر را با سنگ ريزه براي جلوگيري از نفوذ آب باران بپوشانيد.
لوازم جانبي چاه ارت
براي اينكه يك چاه ارت در يك ساختمان به خوبي اجرا شود و بتواند عملكرد مناسبي داشته باشد بايد از وسايل گوناگوني مثل صفحه ارت اتمايز، ميله، بنتونيت، كلمپ، سيم مسي، شينه، جعبه تست و دستگاه جوش كدولد استفاده شود كه در ادامه هر كدام را به اختصار براي شما همراهان گرامي توضيح مي‌دهيم.
صفحه ارت مسي
جنس اين صفحه براي عملكرد مناسب در انتقال جريان الكتريكي از فلز مس ساخته مي‌شود. اين صفحه را به صورت عمودي در داخل چاه ارت نصب مي‌كنند و سيم مسي هم به آن جوش داده مي‌شود تا جريان الكتريكي اضافي به زمين منتقل شود.
سيم ارت مسي:
اين سيم براي انتقال جريان الكتريكي از ساختمان، به صفحه مسي درون چاه جوش مي‌شود. اين سيم به علت وجود آلياژ با خلوص 99.5 % براي انتقال جريان الكتريكي رساناي بسيار مناسبي است.
ميله مسي چاه ارت:
اين ميله در چاه ارت كاربرد صفحه مسي را دارد. يعني در انتهاي چاه به صورت عمودي در داخل زمين نصب مي‌شود. از اين وسيله به جاي صفحه مسي به علت كاهش هزينه‌ها (قيمت ارزان تر نسبت به صفحه مسي) استفاده مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ فروردين ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۵۱:۰۰ توسط:ادمين دنياي صنعتي موضوع: نظرات (0)